Магазин

Відповіді на найпоширеніші запитання щодо відключення електроенергії

Через ракетні обстріли та пошкодження енергетичної інфраструктури виникла складна ситуація в українській енергосистемі. На Дніпропетровщині, як і у більшості областей, тривають відключення електроенергії. Чому вони відбуваються, скільки тривають та що необхідно аби їх мінімізувати – на ці найпоширеніші питання споживачів відповів електропостачальник YASNO (ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги»).  


1.Чому виникли проблеми з електропостачанням?

Головна причина – це масштабні пошкодження енергетичної інфраструктури внаслідок ворожих обстрілів. Із жовтня ворог цілеспрямовано атакує як електростанції, так і трансформаторні підстанції та лінії електропередач. Тому навіть вироблена електроенергія не завжди може бути доставлена кінцевим споживачам. 

Електроенергію не можна згенерувати наперед. У кожен конкретний проміжок часу її виробляється стільки, скільки й споживається. А коли електроенергії треба більше, ніж її може бути вироблено та доставлено – у системі виникає дефіцит. Тому потрібно контрольовано обмежувати постачання, щоб відновити баланс між виробництвом та споживанням. 


2.Чи можна уникнути відключень?

Відключення застосовують тоді, коли диспетчери Укренерго бачать, що в певний регіон не має можливості доставити обсяг електроенергії, відповідний поточному рівню споживання. 

Якщо не обмежити електропостачання контрольовано, може статися масштабна аварія з пошкодженням обладнання. Це може призвести до повного знеструмлення регіону. 

Щоб цього не відбулося, диспетчерський центр Укренерго доводить до операторів системи розподілу на який обсяг потужності треба знизити споживання у конкретний проміжок часу. В свою чергу оператори системи розподілу мають обмежити постачання за лічені хвилини.  


3.Чому енергетики вимикають побутових споживачів, а не підприємства й заводи?

Промислові підприємства, робота яких не є критичною, відключають у першу чергу. Однак часто цього недостатньо, і виникає необхідність обмежити електропостачання житлових кварталів.


4.Скільки може тривати відключення електроенергії?

Все залежить від типу відключення:

• Екстрені аварійні відключення пов’язані з пошкодженням енергооб’єктів через воєнні дії. Вони застосовуються, коли з ладу виходить обладнання внаслідок ворожих обстрілів. Тривалість екстрених відключень неможливо спрогнозувати, адже так само неможливо передбачити масштаби руйнувань та період ліквідації наслідків. 

• Локальні аварійні відключення відбуваються, якщо виходять з ладу електромережі на конкретній обмеженій території. За ремонт електромереж відповідає оператор системи розподілу (до мереж якого підключений будинок), тому дізнаватися про терміни відновлення електропостачання необхідно безпосередньо у нього. 

• Стабілізаційні відключення застосовуються, коли обсяг генерації менший за обсяг споживання або коли інфраструктура настільки пошкоджена, що не може транспортувати електроенергію споживачам. Для таких відключень оператори системи розподілу попередньо складають графіки, які вводяться в дію за розпорядженням Укренерго. Орієнтовний час відключення – 4 години.  


5.Чому в сусідньому будинку (під'їзді) є світло, а в моєму ні?  

Це пояснюється тим, що у вашому та сусідньому будинку (під’їзді) декілька ліній електропередач і вони належать до різних груп для відключення. Тому можуть відключатися за різними графіками.  

Також слід враховувати, що є будівлі, які підключені до мереж об’єктів критичної інфраструктури (наприклад, лікарень). Тому вони не підлягають відключенням.   


6.Хто повідомляє про відключення світла? 

Інформація про відключення є у відкритих джерелах. Наприклад, на сайті та у соціальних мережах Укренерго, яке дає розпорядження про відключення. Детальні графіки обмежень складають та оприлюднюють оператори системи розподілу (наприклад, на Дніпропетровщині – це ДТЕК «Дніпровські електромережі», Центральна енергетична компанія). Також інформувати свої клієнтів, посилаючись на дані Укренерго та операторів системи розподілу, можуть постачальники (приміром, YASNO). 


7.Чи є графік відключення світла?

Графіки кого, коли і на який період відключати, розробляють оператори системи розподілу. Потрібно орієнтуватися на графік того оператора системи розподілу, до мереж якого підключений ваш будинок.  


8.Як ще можна дізнатись про відключення, окрім графіка? 

Щоб жителі Дніпропетровщини могли швидко та зручно отримувати інформацію про відключення, YASNO створив чат-бот у Telegram. Зробивши налаштування, клієнти будуть отримувати оперативні сповіщення у разі виникнення енергетичної тривоги (тобто, коли Укренерго дає команду про обмеження електропостачання у регіоні). Приєднатись до чат-боту можна через пошук у Telegram, ввівши YASNO-online.   


9.Чому відключення не завжди збігаються із графіком? 

Тут є дві основні причини. 

По-перше, оператори системи розподілу склали орієнтовні графіки, за якими мають відбуватися стабілізаційні відключення після надходження команди Укренерго. У разі, якщо такого розпорядження диспетчера немає, оператор системи розподілу не застосовує відключення, навіть якщо воно є за графіком. Але бувають випадки, коли при застосуванні відключень за графіками виникає додаткова потреба в потужностях, про що також повідомляє Укренерго. Тобто, для стабілізації енергосистеми відключення має бути більш масовим та тривалим. Саме тому у базових графіках відбуваються зміни у реальному часі, і враховуючи особливий режим керування енергосистемою, потрібно ставитися до цього з розумінням. 

По-друге, слід пам’ятати, що існують різні типи відключень. І якщо є відхилення від графіка, це можуть бути не стабілізаційні, а аварійні відключення.  


10.Чому моєї адреси немає в графіку відключень?

Графіки відключень складають оператори системи розподілу. З приводу наявності у ньому адрес необхідно звертатися безпосередньо до оператора системи розподілу, до мереж якого підключений будинок. 


11.Чому мій будинок є в графіку, а у вказаний час відключень у мене є світло?

Все залежить від балансування енергосистеми. Якщо ситуація стабільна і Укренерго не дає розпорядження щодо обмеження постачання, у відключенні немає потреби. 


12.Як я можу допомогти енергосистемі? 

Мінімізуйте споживання електроенергії, особливо в пікові години - з 8:00 до 11:00 та з 17:00 до 23:00. У цей період не використовуйте енергоємні прилади: бойлер, пральну машину, обігрівачі, кондиціонери тощо. Їхню роботу краще змістити на нічний час.

Ощадливе споживання електроенергії допоможе уникнути масових відключень. Що більш економним буде використання електроенергії, то менша ймовірність, що у системі виникатиме дефіцит і потрібно буде застосовувати обмеження постачання.  


13.Що може зробити бізнес для зменшення частоти відключень електроенергії? 

Щоб допомогти енергетикам стабілізувати енергосистему, бізнес має зменшити споживання. Це можна досягти за рахунок обмеження використання зовнішнього освітлення, підсвітки фасадів, вивісок тощо.  


14.Чи потрібно сплачувати рахунки, якщо в мене відсутня електроенергія? 

Незважаючи на обмеження електропостачання та пов’язані з цим незручності, важливо продовжувати регулярно сплачувати рахунки - щомісяця до 20 числа. Це необхідно, аби в енергетиків були ресурси на ремонт та експлуатацію мереж. Від стабільного надходження коштів залежить закупівля матеріалів та проведення відновлювальних робіт. Сьогодні енергетики роблять усе можливе, щоб у домівках українців було світло, а своєчасна оплата за електроенергію – це вагомий внесок та підтримка кожного клієнта. 


15.Електроенергії споживаємо менше, а сума в рахунку не змінилася. Чому так? 

Щомісяця обсяг споживання кожного клієнта розраховує оператор системи розподілу. Він визначає скільки кВт∙год було використано виходячи з показань лічильника, які передає клієнт. Якщо оператор системи розподілу не отримує актуальні показання лічильника, він визначає обсяг за середньодобовим споживанням клієнта. Потім ця інформація надходить постачальнику YASNO (ТОВ «Дніпровські енергетичні послуги»), який здійснює нарахування відповідно до діючих тарифів. 

Тому, щоб сплачувати виключно за фактичне споживання, потрібно щомісяця передавати показання. Тоді сума у платіжці буде відповідати обсягу електроенергії, який ви використали протягом місяця.  





Вас може зацікавити: